- Päivää! Minä olen sitten sinun uusi terveysfasistisi. Ei, emme me kättele, turha tyrkyttää. Sinähän tiedät, se sikaflunssa. Mutta aloitetaan. Siis sinuthan on nyt määrätty tänne minun luokseni, koska mikään ei kelpaa. Näinhän se oli?

- Siis, tuota, mikä ei kelpaa? Minä en nyt ymmärrä?

- No hoito, tämän meidän Kairaustalon työarvaushoito. Olet käynyt täällä vain uusimassa huimereseptejä ja vonkumassa sairaslomaa. Se on loppu nyt!

- Kuule, kyllä minä tarvitsen ne lääkkeeni. Siis kipulääkkeet ainakin, uniavitteet ja allergialääkkeet ja...

- Nyt minä lähden siitä, että teen ensin kokonaiskartoituksen: Sinulla ei siis ole mitään sairauksia. Siitä on lähdettävä. Olet vain läski, laiska ja välinpitämätön. Valvot öisin, koska sinua ei huvita nukkua. Luet kiusataksesi muita. Pidät blogia ärsyttääksesi kanssaeläjiäsi. Kuljetuspalvelukin on haettu - voi hyvänen aika, milläkähän perusteella sekin on siltä palvelutoimittajalta huijattu. Kalmiohan hoitaa kaiken niiiiiin hienosti.

- Nyt minä en ymmärrä. Siis minua sattuu, särkee, jomottaa ja juilii. Tässä olisi näitä vanhoja papereita *ojentaa kokonaisen mapin sairauskertomuksia, lääkärintodistuksia ja muuta tärkeää*.

- En minä näitä tarvitse. Minä teen itse päätökseni nyt sinun hoidostasi. Ihan ensimmäiseksi alat juosta puolimaratonin kaksi kertaa viikossa ja maratonin kerran viikossa. Siitä pikkuhiljaa sitten nostetaan tuota liikuntamäärää.

- Mutta kun minä en pysty edes kävelemään hyvälläkään kelillä kuin 15 - 30 metriä, sitten alkaa koskea.

- Sitähän kaikki fibrootikot valittavat. Se on kuules ihan sinun korviesi välissä se särky, turvotus ja kivut kävellessä. Eikä sellaista kuin akillesjänteen rappeuma ole olemassakaan. Eikä mitään naurettavaa Duncerin tautia. Ei ainakaan minun ohjeistossani. Voit ihan vapaasti valita päivät, milloin juokset. Suosittelen kuitenkin, että pidät päivän paussin aina välissä. Sitten niinä välipäivinä kävelet 12 km, käyt uimassa 2.5 km ja 1.5 h aerobicissa sekä 2 h kuntosalilla.

- Mutta kun minä olen töissä. Ei siinä jää aikaa tällaiseen, enkä minä todellakaan pysty...

- Aikaa järjestyy kun järjestää. Voit ensin alkaa kävellä tai juosta nuo työmatkat ylimääräisenä. Jätät lukemisen ja tuon typerän nettailun ja varsinkin blogit kokonaan pois. Ihan ensimmäiseksi itse asiassa lopetat sen blogin ja lukemisen. Ja sitten liikkumaan!

- Tuota, tuo kyllä kuulostaa ihan kamalan...

- Aivan, kamalan hauskalta. Minä tiedän, se on hauskaa! Ja sitten seuraavaksi tuo painoasia. Ylipainoa on reilusti. Mitenkäs se sinun ruokavaliosi, läskiä ja sen päälle voita, juomana kermaa?

- Ei kun minä olen siis kasvissyöjä, ainakin melkein. Vähän kalaa joskus ja sillä tavalla. Tofua ja soijarouhetta, paljon kasviksia ja juureksia ja...

- Eipäs nyt viitsitä valehdella. Iso ihminen, hahahhaah, todella iso, hihihihhh. Nyt ensin jätetään kaikki kiinteä ruoka pois. Juot pari-kolme päivää vain vettä ja puhdistat suolistosi peräruiskeilla, kylmällä vedellä, jääkylmällä siis. Sitten siirrytään kokonaan tipparuokintaan. Eli minä laitan täällä kestokanyylin - sitten vain pussukoista tulevat kaikki nesteytykset ja hivenaineet. Eikö olekin kätevää? Ei tarvitse edes pureskella ja tulos on taattu! Aivan sairaan hieno keksintö, tsihihiihhih.

- Mutta miten nuo liikkumiset sitten?

- No olethan sinä sairaalassa ollut - samalla tavalla. Sulhanen mukaan vaan, siis teline. Katsotaan sinulle semmoinen isompipyöräinen, on kevyt sitten juosta! Ja siinä kyllä sitten karisee läskit nopeasti, aivan varmasti.

- Onkos tässä nyt mitään laitaa. Tämä tuntuu kovin kummalliselta ruokavaliolta. Siis mitenkäs tuo verensokeri ja kaikki, jos liikkuukin noin paljon? Että eikö siinä jo sitten voi tapahtuakin jotakin?

- Kuules nyt, kyllä minä tiedän! Minä olen hoitanut vaikeampiakin tapauksia, tosin he ovat poistuneet jo keskuudestamme, mikä lie tullut. Varmaan se sikaflunssa. Mutta tämä on todella tehopakkaus tämä dieetti- ja liikuntayhdistelmä.Sitten tähän otetaan mukaan vielä tämä tupakka-asia. Eli tupakointi loppuu NYT!

- Enhän minä noin vaan voi lopettaa. Saisiko sitten edes sen nikotiinikorvaushoitoreseptin tai jotakin sopivaa tuon ylimenovaiheen ajaksi?

- Etkö sinä kuullut? Se tupakointi loppuu juuri nyt! Katsopas tuonne oven ulkopuolelle, se Tony Halmeen näköinen kaveri hakkaa sinut siihen kuntoon, että et enää voi tupakoida. Jos nimittäin erehdyt vielä ottamaankaan savukkeen, alkaa lätty lätistä. Ja sen jälkeen juokseminen voi todella olla vähän aikaa hieman hankalaa. Tulikohan tämä kaikki nyt selväksi?

- Ei tuo voi olla laillista, siis...

- Kukas tässä nyt on oikea terveysfasisti, täh? Minä vai sinä? Siis minä olen laillistettu terveysfasisti, työpaikkasi varta vasten palkkaama. Nyt on vain paras noudattaa näitä ohjeita. Tuo kaveri muuten tulee valvomaan sinun toimiasi ja suorituksiasi sitten 24/7 ensimmäisten viikkojen ajan ja sen jälkeen satunnaisesti. Että mikään ei nyt jäisi sitten epäselväksi. Ja matkapalveluihin me ilmoitamme täältä automaattisesti, että et enää tarvitse sitä. Ethän sinä enää käy sitten kaupassa etkä kirjastossakaan. Me perumme myös kirjastokorttisi ja nettiyhteytesi samalla, ettei tulisi mitään kiusauksia. Puhelimeen jätämme vain työnumeron käytön, muut yhteydenotot suljetaan.

- No, mitenkäs sen nukkumisen kanssa, kun sekin...

- Kuules nyt, kun sinä teet kaikki nämä harjoitukset, takaan että *krhm* "nukut" aika pikaisesti, toivottavasti jopa lopullisesti pois. Siitähän minulla on jo kokemusta! Niin että tässä nämä ohjeet ja Peeeeeeeeeeeeraaaaa, tulehan tänne näyttäytymään tälle Polkalle. Hänellä tuntuu olevan vähän orientaatio-ongelmia juuri nyt. Istuhan siihen vähäksi aikaa vielä, Pera tulee esittäytymään ja lähdette sitten ensimmäiselle juoksulenkille!

- Yksi asia vielä?

- No mitä nyt vielä, enkö minä jo selittänyt kaiken? Miksi sinä minua oikein kiusaat?

- En minä mitään... tuota, mihinkähän minä voisin sitten jättää tämän rollaattorin, kepit ja pikkukepin talteen?

- Suoraan roskiin! Tämän kuurin jälkeen sinä et todellakaan enää tarvitse niitä, muahahahaah. Tässä muuten vielä nämä alennuskupongit, niillä saa alennusta Kalmiolta. Kalmiohan voitti sen hautauskilpailutuksen. Pieni käynnistysongelmia sielläkin on ollut; kuolleita on kyyditty töihin ja eläviä haudattu, tietokoneohjelmat reistailevat eivätkä he ole saaneet uusimpia tietoja. Virastoissa ei kyllä ole huomattu mitään erikoista... Mutta kannattaa varmasti hoidella hiljalleen kaikki kuntoon!

- No minä sitten tästä menenkin, kiitos ja hei!

- No hei, hei ja et tarvitse sitten mitään kontrolliaikaa. Me seuraamme kyllä Hesarin kuolinilmoituksia! Pera, autahan tuo Polka nyt ensin töihin ja työajan jälkeen sitten kotiin ja juosten!

- Täh, mmmh, joooo, mmmmmmmm.

265380.jpg

STILL ALIVE...