Tämä on tällä kertaa poikkeuksellisesti vain yhden asian postaus. Sitä asiaa nimittäin riittää. Lokitan toiste muusta ja mukavasta, nyt saatte tyytyä vain seikkailuihin taksojen ja HMPK:n ihmeellisessä ja todella kummallisessa maailmassa.

Tätä kirjoittaa Welhotar, joka on jäykkä kuin sahapukki, jalkoja särkee, vihloo ja juilii, puuduttaa sekä ketuttaa eilisen seisomisen jäljiltä. Minut jätettiin eilen heitteille. Kirjaimellisesti heitteille……… 

Kaikki alkoi eilen aamuyöllä, kun lokini päivityksen jälkeen viattomasti aivan lähetin viestin HMPK:n, voisivatko he toimia, kerrankin, toiveitteni mukaan ja järjestää noudon klo 6.30 ja paluun klo 15.00. Ehh, tuota, vastaus on tässä – täsmällisenä: ”Hei! Lähtöaika voi heittää 10min. suuntaan tai toiseen toivotusta lähtö-ajasta. Terv,Hmpk” Huomatkaa muuten kirjoitusvirheet jne.

No, lähetin toisen viestin, lainaus täsmällisenä tässä:”VASTAUS EI OLE TODENMUKAINEN! USEAT KULJETTAJAT VALITTAVAT, ETTÄ KLO 6 JÄLKEEN EI OLE KEIKKAA. JOS HE TULEVAT 10 MIN MYÖHÄSSÄ, RUUHKA AIHEUTTAA AJOAJAN PIDENTYMISEN, JOKA MERKITSEE HEILLE KEIKOISTA KIELTÄYTYMISTÄ JA MINÄ PUOLESTANI OLEN MYÖHÄSSÄ. MIELUUMMIN LIIAN AIKAISIN KUIN LIIAN MYÖHÄÄN. LISÄKSI JOS HE TULEVAT 10 MIN MYÖHEMMIN JA OVAT VIELÄ MYÖHÄSSÄ 10 MIN, KYSE ON TEIDÄN MIELESTÄNNE NORMAALISTA TOIMINNASTA. MINUSTA EI, PALASIN JUURI SAIRASLOMALTA - JOKA AIHEUTUI TOIMINNASTANNE!” Ei niin ikävä, kuitenkaan, kunhan HUUSIN kun minua ei muuten siellä kuulla.

No, kuitenkin toivorikkaana ensimmäisen viestin jälkeen menin ulos odottamaan autoa klo 6.20 tienoolla, jospa auto siis tulisikin etuajassa. Ehei, kohta tuli viesti, että auto tulee ehkä klo 6.47... Just juu ja ziitosta muuten vain teillekin. Juuri sairaslomalta palannut Welhotar oli jo kohmeessa, kipeä ja lähes kykenemätön liikkumaan. Itkuhan siinä tuli. Puhelin soi ja taksoherra P., tuttu jo pitkän ajan takaa, soitti ja sanoi myöhästyvänsä vähän, tulevansa n. 6.50 ensin lapset piiskattuaan ja muut aamuhommat tehtyään. No, odotin hänen tuloaan ja sitten matkasimmekin Varastolle keskellä ruuhkaa. Kerroin tapauksesta ja hän sanoi kummakseen saaneensa HMPK:lta minun tilaukseni klo 6.36 ja ihmetelleensä kovasti, kun olen niinkin myöhässä jo. Hän nimittäin tietää minun lähtevän klo 6.30 mikäli mahdollista. Kerroin tuosta 10 min säännöstä ja hän päästi röhönaurun. Ei hän kuljettajana ollut moisesta koskaan kuullutkaan. Eli kas – heti kun vähänkin olet äänessä, sinulle kostetaan välittömästi kaikki! Aasiakkaalle!

Taksoherra P. kertoili sitten matkan aikana viimeaikaisista kovin kummallisista ajotilauksista ja ajoista, joita hänellekin on tullut. Huhujen mukaan Iisalami korahtelee kovasti viimeisiään. Tiedämme, että siellä on ainakin kaksi ammattitaitoista välittäjää, mutta sitten... On ilmeisestikin tukityöllistettyjä, jotka eivät osaa (eivätkä haluakaan osata) näitä hommia. En minä heitä moiti, matala palkka, kammottavat työajat ja veemäinen homma. Mutta hei, ei minullakaan kivaa ole aina. Toisaalta, jos minä mokaan ja paperit pääsevät lähtemään, asiasta seuraa paaaljon isompi trabeli. Herra P. sitten vannotti minua valittamaan ja myös muiden puolesta, koska hän tietää, että useat vanhukset ja muut eivät uskalla tai osaa edes valitusta tehdä. Eli minähän sitten Varastolle päästyäni – lopulta - laadin jälleen kerran valituksen.

Valitus käsitti em. kellonajat, ihmettelyt siitä, että mikään ei enää toimi jne. Lopuksi säästin oman pienen vinkkini: Olen säästänyt tähänkin asti kaiken meililiikenteen. Nyt alan laittaa omat tilaukseni, heidän vahvistuksensa, taksojen tulot ja kulkuajat sekä muut mahdolliset asiat tiedoksi ensin sosiaalilautakuntaan, äänestämälleni kansanedustajalle, äänestämälleni kaupunginvaltuutetulle sekä vielä viimeksi esimiehelleni P-P:lle. Että kaikki saisivat tietää eikä töissäkään enää ihmeteltäisi.

Ja – kas kummaa – paluutakso iltapäivällä ajoi jalkakäytävälle jalkojeni juureen jopa hieman etuajassa. Vastausta ei kuitenkaan vielä ole tullut. Kun se tulee, julkistan sen myös täällä heti.

Aivan tiedoksi kaikille, että nämä ajojärjestelythän hoitaa nyt toistaiseksi vielä HMPK tuolla Iisalamessa. Hupaisa juttu, firma, jonka pääfirma meni konkurssiin ja tytäryritys sai edelleen jatkaa kaupungin siunaamana toimintaansa? Siellä on mies, joka taatusti osaa nitistää loputkin rahat tästä rievusta irti.

Valituksiin tuleekin sitten aina vastaus täältä. Aina vain tekstiä, ehkä pahoittelut ja yleensä nykyisin allekirjoituksena vain Kuljetuspalveluyksikkö (tämä on siis Helsingin kaupungin sosiaaliviraston kuljetuspalveluyksikkö ,>). Ei siis vastaavan henkilön nimeä edes – aika hävytöntä. Tässä ne kuitenkin nyt ovat, en tiedä, ovatko tiedot päivitettyjä. Hups, näkyvät olevan myös meiliosoitteet, mutta nämä ovat ihan kaupungin julkisilta sivuilta. 

Siispä olin eilen raivo ja kipeä. Itkin kotiin tultaessa, minua sattui ja ketutti. Meitä siis saa ja voi kohdella ihan miten vaan? Kukaan ei välitä, kunhan joku karjakuljetus joskus vie ja tuo. Ja tätä kutsutaan vielä palveluksi =O

Juttuhan on nyt sitten niin, että Welhotar nostaa tästä rosessin. Minä haluan, että seuraavat – ihan luonnolliset asiat toteutuvat:
- Suomen perustuslain edellyttämä kansalaisten yhdenvertainen kohtelu
- Vammaispalvelulain mukainen vaikeavammaisten kuljetustuki Helsingin kaupungin järjestämänä lain kirjaimen JA hengen mukaisesti (lisätietoa vaikka täältä ja tästä).

Eli jos minun on kerran käytävä töissä, laadittakoon siihen myös keinot ja mahdollisuudet! Kelelauta, nih.

No, nythän on vielä niin, että se rosessi täytyy nostaa eli valitus lääninhallitukseen siitä, että kaupunki ei hoida heille määrättyä tehtäväänsä. Kerran kesällä jo tätä selvittelin, mutta lomilla se jäi (siis muiden ollessa lomilla) ja koska matkat toimivat kohtuullisesti, ajattelin antaa asian olla kesään -09 asti, jolloin Palmia uutena matkajärjestäjänä pääsee näyttämään kyntensä.

Tilanne on nyt kuitenkin niin ketuttava, että lienee parasta ottaa yhteyttä ja tarkistaa, onko asiasta jo tehty ennakkopäätöksiä ja jos, montako, minkälaisia ja paljonko kuljetuspalvelun toimintaa koskevia valituksia on tehty. Ehheeh – se onkin yllättäen helppoa. Kehtaako myöntääkään, apua löytyy samasta talosta! Ei sentään Varastolta, mutta Varastoa fyysisesti lähellä olevalta taholta.

Pyydän suuresti anteeksi tätä mieletöntä väninä- ja valituspostaustani! Mutta kuulkaas – en minäkään enää ihan kaikkea jaksa. Joskus minäkin itken tuntisotalla: särkee, on pakko käydä töissä, kuljetus ei toimi. Tämä on se ratkaisematon ympyrä!

Ja jos joku nyt kysyy, miksi en odota esim. rappukäytävässä, ehei, HMPK:n ohjeiden mukaan minun on odotettava ulkona, että takso näkee minut eikä kuittaa jullikkaa. Samasta syystä en voi odottaa kotona sisällä ja lähteä vasta tekstarin tultua, en ehdi ja taas takso kuittaa jullikan.

No – tämä nyt tällä kertaa tässä ja myöhemmin sitten normaalia postausta, kun pääsen tämän asian yli!

Pari juttua tietysti tuli vielä mieleen – levittäkää tarinaa! Ihan piruuttanne *ilkeä virn*...  kertokaa vaikka vähän nörtähtäville kavereillenne, saatte antaa tietonikin.

Toiseksi mietin, mitä eräskin lehti mahtaisi maksaa tästä jutusta, että Helsinki ei järjestä Varastolla työskentelevälle henkilölle matkoja lain hengen ja kirjaimen mukaisesti *pärsk* =D Siitä voisi saada kokoon joltisenkin summan – tiedättehän te, jotka oikeasti osaatte Varastolle?!

 

 

NYT LOPPUI ININÄ - KELE!