Klo 2.30 Vincent purisi minut hereille. Älykäs kissa, kyllä, mutta tänään olisin voinut nukkua pidempäänkin ,> No, kun on tehty kissatoimet ja otettu kaffet ja aamumömelöt, voi samalla vaivalla päivitellä lokinkin. Ennenkuin mömmöt tehoavat siis. Menen uudestaan kohta nukkumaan aamupäikkärit ja sitten roudausretkelle.

Kummisetäkin on toipunut ja kävi eilen rapoamassa 1.5 vkon tapahtumista. Ei mitään erityistä, tavallista jorinaa. Olin kuitenkin selkeästi kaivannut hänen jorinaseuraansa, suorastaan ilahduin hänen tulostaan. Varsinkin kun mukana oli Kummisedän pikkujoululahja Kummipojalle eli Vincentille - iso pussi kissankakkapuruja! Paras lahja, mitä olla ja voi. En olisi pystynyt sitä itse kantamaan kotiin ,D Ziitos, setä, minä ja Kummipoika kiitämme! Juu, minäkin sain joululahjan ja joulukortin - ziitos vaan lukevalle taholle, hiano oli, ei sitä raskii käyttää mihinkään! Sain semmoisen hienon mikä-se-nyt-on semmoisen siivousliinan tai keittiöwettexin, jossa oli 17 hienoa kissiä, oikein disainia! Kyllä nyt Welhottaren kelpaa! Vai olikohan se vihje, että jotakin ns. joulusiivousta pitäisi tässä vähitellen. Empäs tuota heti eilen tajunnutkaan. Taidan tulla hitaaksi myös yläpäästäni näin vanhemmiten. Eli vielä kerran, ziitosta vaan.

Kollikalenteri on noussut arvoon arvaamattomaan. Herjaamolla olen antanut parille parhaalle kaverilleni sen ensin. Sitten jaoin meidän tiimin porukalle omansa eilen. Ja postasin version I pomolle ja Varapomolle. Hiano on kuulemma, sitä haluttiin lisääkin! Toivottavasti siis Reeti & maminsa lukevat tämän. Kollikalenteri on haluttua tavaraa - suorastaan must näissä piireissä. Ja nyt sitten myös Herjaamolla ja lähiympäristössä =D Kiitos myös printtaajalle tätä kautta, jälki oli ammattilaisen mielestä tyyylikästä.

Hahaa, sen verran on vielä sanottava, että olisihan tuo pitänyt arvata, että Finlandia-palkinnon sai Kjell Westö. Harmittaa vain se, että minusta Westön suomennetut Leijat Helsingin yllä ja Lang ovat paljon parempia, kuin tämä nyt palkittu opus. Hmph - no, enhän minä olekaan kyldyrelli pärsoona vaan tavallinen lukija. No, perustelut olivat vakuuttavat ;D Eiköhän nuo kaikki ehdokkaat tule kohta luettua, osa onkin jo varauksessa ja kommenteeraan sitten lisää. Minua on jatkuvasti hieman ihmetyttänyt tämä suomenruotsalaisen kirjallisuuden asettaminen korkeakulttuuriksi. Suomessa on paljon hyviä kirjailijoita ja kirjoja, mutta jäävätkö he suomen kielisinä massan jalkoihin? Nouseeko määrällisesti vähäisemmästä kirjapinosta helpommin esille? Kovin kerettiläisiä ajatuksia...

Ja arkeen - tarkistin juuri, että Helmetin mukaan olisi ainakin 9 opusta noudettavissa. *Taputtaa pieniä karvaisia käsiään* Hyvä, ensi viikon lukukinkerit on turvattu. Ja sitten pitää pyytää Vincentiltä apua ja laatia ostoslista, joka tyydyttää myös vaativan kissan ruokailutarpeen ensi vkon aikana. Haastava homma!

--------------------------------------------

254944.jpg

Purrrrrrrrrrrr kaikki frendit! Mamiska sen jo sanoki - ett mä tahon olla mukana tekemäss sen ostoslistaa. Ett se ei tua mitää sopimatonta ruakaa. Siis semmosta, mitä mä en syä. Ja jos se taas mättää niit kasviksii, nii mulle sitt jotai muuta, nih! Nyt mä oon melkee joka päivä, yks tais jäädä välist, nii ni mä oon siis saanu ihan kunnon ruakaa. Broiskuu ja jääfisuu ja donarii ja semmost. Ja sitt kissinruokaa ja napikoita. Mamiih - listalle ne maitonapikat nyt! Ne on melkeestäs loppu taas, hei, mamiiiiiiiih! Ruaka on kattokaas aika tärkee justka meikäläisell. Melkee yhtä tärkee ku kunnon unkot pitkin päivää ja mamin ruualaiton vahtiminen ja mamin herättämine aamusin. Mull on hurjast kaikkee vastuullist puuhaa! Nii ett ku mä kerran teen kaikkee tärkeet, nii mun pitää sitt saada kunnon ruakaaki. On mamiska sen oppinu jo aikastas hyvin. Se ei eilen illalla meinannu tehdä ruokaa yhtää ollenkaa. Meni pari tuntii, ett se tajus, ett MÄ tahdon jotai. Sitt se teki kaks piäntä onnetonta uunipottua mikros ja - yesh - avashan se sen donaripurkin. Joka me tiätty jaettiin fifti-siksti, niinku tapana on. Se söi ne potut ja kaks lusikallist donarii. Mä sain nimittäin ensin ;D Njamskista. Ja maitonapikoita. Kummisetä oli sillon viälä meillä ja se nauro mun maitonapeille. Ei niis oo mitää nauramist! Ihan sama, jos mä nauraisin sen hihitysjuamapulloille. Nih! Mutt hei, kavrut, hei - se toi mulle pikkujoululahjan! Joo, naurakaa vaa, mutt lahja oli hyvä. Mä sain julmetun ison kissankakkapurupussin  (oli pitkä ja vaikee sana). Must se oli hyvä lahja. Pysyy nääs paikat puhtaana enkä mä mee likasee laatikkoo ikinä. Sen takii mä oikeestaa tänäki aamuna mamin herätin, kun mun piti päästä kakille ja ku ne pitää sitt ottaa aikastas heti pois, ett mä pääsen sitt pissille ja semmost. Kai te tajuutte. Ett niinku mami odotti, ett mä kakin, otti kakit pois. Sitt mä sain kalkonii ja maitonapikoita. Ja sitt mä vähä kattelin kissinruokaa ja join vettä. Ja ku mami oli tyhjänny laatikon, mä voinki jo taas mennä pissille. Ett sitä mä niinku tarkotin. No tää nyt meni vähä tämmösii henk.koht. asioihin. Mutt ei kai se haittaa? Ku neki kuiteski on tärkeit jutskii. Ett kissi jakselee hyvin ja tollee. Ja mähän jakselen. Kummisetäki taas ensin leikki-haukku-mollas mua ja mä virnuin sille. Sitt se kehu mun tuukkii ja kaavoja, ett must on tullu upee *ylpeä kissivirn*!

                                    292353.jpg

Nyt mä kyll oon vähän katkero, ku Poika ei tuukkaa tänää, ku sill on jotku premilit tai jotai. Ett mä en saakaa mun kuveja tänne. Mutt jos mä pyytäsin sen käymää huamenna tai viikolla. Joo. Nii mä meen nyt ottaa relaa, niinku toiki kissi ,D Ihan kun mä, sano mamiskaki. Hei, eilen mä menin taas purraa mamill siihe sen masun leviimiskohdalle ja sitt mä sain silityksii ja paijauksii ja kehumisii *tyytyväinen huokasu*. Kyll mä semmosist oikeestaa tykkäänki, siis ainaksi vähä, sopivan vähä! Mä meen nyt goisii, ku orja on herätetty kunnolla! Kliffaa löördaagia kaikille Lokistanian kissinkoille - muistuttakaa orjii kunnon ruuan ostamisesta!

-------------------------------------

Selvä, arvoisa Herra Kissa! *kirjoittaa muistilistalle*. Muistilistasta tulee pitkä, apteekissa pitää muistaa käydä eli mömelötilannekin on tarkistettava. Kyllä riittää rattoisaa puuhaa aamuaikaiseen.

Päivän slogan: Lisää elinympäristösi viihtyvyyttä - pysy kotona!

Päivän biisi: Yö osastolla

Ja tärkeintä eli mitä luen juuri nyt: Hannu Luntiala - Hommes ja James Douglas Morrison - Jumalat & Uudet olennot (The Lords And The New Creatures). Mainintana vaan, että Jim Morrisonia on varmasti vaikea suomentaa eikä suomennos oikein vastaa omaa käsitystäni. No, ehkä se johtuu siitä, että minulla on tuo alkuperäinen englannin kielinen versio, jota olen lukenut niin monta kertaa. Merkitykset ovat varmaan kierossa  mielessäni muuttuneet, kun on kuunnellut samanaikaisesti vanhaa Doorsia... Suosittelen henkilölle, joka ei ole lukenut alkukielistä versiota. Ja vielä se, että ainakin oma kappaleeni on taideteos myös ulkonäkönsä puolesta. Tämä kotimainen versio myy kansikuvanaan Jimbon nuoruuskuva ja sisältönä vain runot. Asettelua ei ilmeisesti ole mietitty. Lieneekö sitten kustannuskysymys. Jim itse vain halusi runokirjansa olevan nautittava myös ulkoisesti!

292365.jpg

Tässä se komein nuoruuskuva kaikille ihailtavaksi ;D

                                 265380.jpg